Mamar for Rosh HaShana 5775 – Ksiva VeChasima Tovah

​​The Focus of Blowing the Shofar from the Narrow End to the Wide End:

​​

“מן המצר קראתי יה ענני במרחב יה”

​​

 

Blowing from the Narrow End to Produce a Sound from the Wide End

*******************

HKB”H Chooses the Remnants of Our Tefilos

*******************

In the Ordeal of the Akeidah Avraham Established This Precedent for All Future Generations

*******************

By Sacrificing the Ram Avraham Reveals His True Intentions

*******************

Sounding the Shofar without Speaking Represents Our Inner Thoughts

*******************

The Name י”ה  Indicates that HKB”H Associates One’s Good Intent with the Corresponding Deed

~ * ~

כוונת התקיעה בשופר ממקום הצר לרחב:
“מן המצר קראתי יה ענני במרחב יה”

מדוע צוה הקב”ה להזכיר עקידת יצחק בשופר של איל,
שהקריב אברהם אחרי שנמנע ממנו להקריב את יצחק

*****************************

בעקידת יצחק בהקרבת האיל סלל אברהם דרך לכל ישראל,
שמחשבה טובה הקב”ה מצרפה למעשה

*****************************

על ידי התקיעה בשופר של איל מצרף הקב”ה מחשבתם של ישראל
לתקן כל המצוות כאילו קיימו אותן בשלימות

*****************************

ביאור דברי האריז”ל לכוון בתקיעת שופר ממקום הצר למקום הרחב:
“מן המצר קראתי יה ענני במרחב יה”

*****************************

בתקיעה במקום הצר בבחינת: “מן המצר קראתי יה”,
אנו מביעים את צערנו שלא קיימנו מצוות ה’ כראוי

*****************************

הקול היוצא בצד הרחב בבחינת: “ענני במרחב יה”,
רמז שהקב”ה מרחיב לצרף מחשבותינו הטובות למעשה

*****************************

בני יששכר: קיום המצוות במחשבה הוא בבחינת י”ה,
ואילו קיום המצוות במעשה הוא בבחינת ו”ה

*****************************

“ענני במרחב יה” – כאשר מרחיבים י”ה במילוי יו”ד ה”י
הרי זה בגימטריא הוי”ה לרמז מחשבה טובה כמעשה

~ * ~

La finalité de la sonnerie du Shofar depuis l’embout étroit vers le plus large :

« Du fond de ma détresse (étroitesse) j’ai invoqué l’Eternel : Il m’a répondu [en me mettant] au large »

Souffler du côté étroit afin que le son sorte du côté large

*******************

 « Qui agrée les chants (Shiré) de chant (Zimra) » – les reliquats des chants

*******************

Abraham, lors de la ligature, a posé ce fondement pour toutes les générations

*******************

Lors du sacrifice du bélier, la pensée d’Abraham s’est révélée

*******************

Souffler par le son sans parole est de l’ordre de la pensée

*******************

Le nom « Youd-Hé » prouve qu’Hashem assimile la bonne intention à la bonne action

~ * ~

Rosh HaShana 5775

Traduction Rosh Hashana 5775

Translation Rosh HaShana 5775

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s