Parshas Vayakheil – Pekudei

Construction of the Mishkan Representing the Original Gan Eden
Does Not Override Shabbas Representing the Tikun of Olam HaBa

 

New idea: The Mishkan represents the original Gan Eden
That HKB”H placed Adam and Chava before they sinned

************************

Targum Yonasan: “וישכן מקדם לגן עדן את הכרובים”
HKB”H rested his Shechinah in Gan Eden between the two Keruvim

************************

Midrash:  “I came to My garden”, HKB”H Expressed his Happiness
that with the construction of the Mishkan, he returned to Gan Eden
where he left by the “cheit Eitz HaDa’as”

************************

Shela hakadosh: Prior to Adam HaRishon’s sin, they were no different between places
However the entire world was imbued with the kedushah of the Mishkan

************************

Chesed L’Avraham: Gan Eden served Adam HaRishon’s as the Beis HaMikdash,
while the rest of the world supplied his material needs

************************

Shabbes is an Preparation for the day that is entirely Shabbas,
when the whole world will have the Kedusheh of Gan Eden as before the “cheit Eitz HaDa’as”  

************************

Rashi: “what was the world lacking?  Rest, Shabbas came, rest came”
Shabbas is a semblance of Olam HaBa that rest will be In this world

************************

The construction of the Mishkan that is only a representation of Gan Eden,
does not override Shabbas that is a Tikun for the Entire World

מלאכת המשכן שהוא בבחינת גן עדן מקדם
אינה דוחה שבת שהיא מעין תיקון עולם הבא

 

רעיון חדש: המשכן הוא בבחינת גן עדן מקדם
שהכניס בו הקב”ה את אדם הראשון וחוה לפני שחטאו

************************

תרגום יונתן: “וישכן מקדם לגן עדן את הכרובים”,
הקב”ה השרה את שכינתו בגן עדן בין שני הכרובים

************************

מדרש: “באתי לגני אחותי כלה”, הקב”ה הביע שמחתו
שבמשכן חזר לגן עדן אחרי שנסתלק משם בחטא אדם הראשון

************************

של”ה הקדוש: לפני חטא עץ הדעת לא היה הבדל בין מקום למקום
אלא כל העולם היה קדוש בקדושת המשכן

************************

חסד לאברהם: גן העדן שימש לאדם הראשון “כבית המקדש”,
והיה יוצא מהגן כדי לעסוק בצרכי הגוף

************************

שבת היא הכנה ליום שכולו שבת,
כאשר כל העולם יתקדש בקדושת גן עדן כפי שהיה לפני חטא עץ הדעת

************************

רש”י: “מה היה העולם חסר מנוחה, באת שבת באת מנוחה”,
כי שבת היא מעין עולם הבא שתשרה המנוחה בעולם

************************

מלאכת המשכן שהוא רק בבחינת גן עדן,
אינה דוחה את השבת שהיא תיקון כל העולם בקדושת המשכן

Vayakheil – Pekudei 5773

Translation Vayakheil – Pekudei 5773

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s