Parshas Terumah

“You shall make a shulchan of shittim wood”

A Person’s Table Atones for Lashon Hara Like the Ketores:
שלח”ן Stands for   ש’חלת ל’בונה ח’לבנה נ’טף

 

Gemarah: So long as the Beis HaMikdash stood, the mizbeiach atoned for Yisrael;
subsequently, a person’s table — shulchan — atones for him

********************
Inquiry: Is a person’s table considered like the outer mizbeiach — located outside of the Heichal, where the sacrifices were offered — or is it considered like the inner mizbeiach — located within the Heichal, upon which the ketores, the incense, were burned

********************
The Gra form Vilna: שלח”ן Stands for —   ש’חלת ל’בונה ח’לבנה נ’טף,
this indicates that a person’s table provides atonement like the “ketores”

********************
Baal Shem Tov: The deceased reincarnates into food so that words of Torah will be spoken while it is being served this spiritually elevates the deceased, however if words of Torah are not spoken, it is as if the deceased is being sacrificed

********************
After we are taught that the ketores atoned for the act of lashon hara,  this leads us to an amazing conclusion.
When they state:  “now, a person’s table atones for him” — they mean that it atones for lashon hara

********************
Since it is the way of those who speak lashon hara to do so while eating at the table, therefore that is specifically the appropriate time and place — the parallel circumstances — to atone for lashon hara, through talking by the table words of Torah

********************
HKB”H arranges in His abundant mercy for three individuals, guilty of lashon hara, to dine together at the same table, to rectify the deceased who were guilty of lashon hara — and reincarnated into the food —  they will also merit tikun for their own acts of lashon hara

“ועשית שלחן עצי שטים”

שלחנו של אדם מכפר כקטורת על לשון הרע:
שלח”ן נוטריקון – ש’חלת ל’בונה ח’לבנה נ’טף

גמרא: “כל זמן שבית המקדש קיים מזבח מכפר על ישראל,
ועכשיו שלחנו של אדם מכפר עליו”

***********************

חקירה: שלחנו של אדם מכפר כמזבח החיצון שהקריבו עליו קרבנות
או כמזבח הפנימי שהקטירו עליו קטורת

***********************

הגר”א מווילנא זי”ע: שלח”ן ראשי תיבות
ש’חלת ל’בונה ח’לבנה נ’טף, לרמז שמכפר כמזבח הקטורת

***********************

מרן מהרי”ד מבעלזא זי”ע: “וידבר אלי זה השלחן אשר לפני ה'”,
כמזבח הקטורת שהיה בפנים לפני ה’

***********************

בעש”ט זי”ע: החוטאים מתגלגלים במאכלים,
ואם לא אמרו דברי תורה לתקנם, כאלו אכלו מזבחי מתים

***********************

מאחר שהקטורת מכפרת על לשון הרע,
לכן גם השלחן שהוא כמזבח הקטורת מכפר על לשון הרע

***********************

דרכם של בעלי לשון הרע לרכל בשעת הסעודה,
לכן צריך לתקן באותו מקום באמירת דברי תורה על השלחן

***********************

הקב”ה מסבב: “שלשה שאכלו על שלחן אחד”,
כדי שיתקנו שלשה שמתו בלשון הרע ונתגלגלו במאכלים

~  The Mamer in Loshon H’Kodesh is published weekly at the “Hamachne Hachareidi”

for subscription to the weekly newspaper, email news@hamachne.com. ~

~ Click the link below for the article in Loshon H’Kodesh and the English translation ~

Terumah 5773

Translation Terumah 5773

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s